Współpraca ze Szkołami Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie
9-11.10.2018 r. w Fundacji i Ośrodku Pogranicze gościliśmy uczniów z 7 i 8 klas ze Szkół Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie.
W ramach wizyty w Pograniczu młodzież uczestniczyła w trzydniowym programie warsztatów na temat kulturowej i wyznaniowej różnorodności sejneńskiego pogranicza. Zajęcia rozpoczęła opowieść o historii Dworu w Krasnogrudzie i jego mieszkańców oraz wystawa „Miłosz I Szukanie ojczyzny”. W krasnogrudzkich Pracowniach - Przyrodniczej, Sztuki i Spiżarni Krasnogrudzkiej odbyły się warsztaty edukacyjno-artystyczne. W Ośrodku Pogranicze w Sejnach młodzież uczestniczyła w zajęciach Pracowni Muzycznej i Pracowni Animacji Filmowej. Uczniowie obejrzeli wystawę "Księgi, książki i książeczki” w galerii Domu Pogranicza.
Program warsztatów „Wielokulturowość sejneńskiego pogranicza”
Krasnogruda:
Warsztaty przyrodnicze „Krasnogruda pod mikroskopem” – zajęcia z wykorzystaniem mikroskopu, obserwacja preparatów i okazów natury, tworzenie „biblioteki zdjęć mikroskopowych” oraz samodzielne wykonanie przyrodniczej pocztówki z parku krasnogrudzkiego/ prowadzenie Ksenija Konopek.
Warsztat Pracowni Spiżarni Krasnogrudzkiej -„Smaki i zapachy dzieciństwa” tworzenie naparów z ziół zebranych z krasnogrudzkich pól i łąk / prowadzenie Bożena Bartosiewicz
Sejny:
Warsztaty muzyczne "O tradycjach i kulturze żydowskiej"/ prowadzenie Michał Moniuszko, Wojciech Szroeder i Kacper Szroeder.
"Opowieść o sąsiedztwie. Filmowa Kolekcja Opowieści Pogranicza" - warsztaty wokół animacji filmowych legend, baśni, bajek i opowieści, pieśni i tradycji mniejszości narodowych i religijnych zamieszkujących pogranicze - prowadzenie Bożena Szroeder.
"Księgi, książki i książeczki" - warsztat wokół wystawy prowadzenie autor i twórca Wiesław Szumiński.
Szkoły od ponad 20-stu lat łączą edukację z wychowaniem przez kulturę. Szczególne miejsce w programie mają zajęcia artystyczne, które pozwalają rozwijać umiejętności uczniów. Szkoła realizuje program integralnej edukacji podmiotowej prof. dr hab. Krzysztofa Wieleckiego.
Priorytetem w pracy jest tworzenie przestrzeni do samorozwoju i konstruowania własnej tożsamości każdego dziecka w ramach wartości humanistycznych związanym z człowiekiem i jego życiem, tradycją i kulturą. Celem jest kształtowanie postaw oraz kompetencji w świecie wartości, umiejętności rozumienia kultury i odnajdywania w niej tego, co słuszne i właściwe, wykształcenie umiejętności wyboru rzeczy wartościowych.