WertepEXPO w Pograniczu
11-12 grudnia 2019. Biała Synagoga - Spółdzielnia Jazzowa
Celem WertepEXPO jest umożliwienie spotkania polskich teatrów pozainstytucjonalnych z promotorami, kuratorami, dyrektorami ośrodków kultury i festiwali teatralnych oraz reprezentacją festiwali europejskich. Przez kilka dni w różnych miejscach, od Białegostoku poprzez Sejny i Czeremchę, po Hajnówkę, prezentowane będą intrygujące polskie spektakle przede wszystkim tym, którzy szukają ciekawych propozycji dla widowni swoich placówek kultury i festiwali. Jest to także możliwość do stworzenia okazji do spotkań i rozmów.
Według organizatorów wydarzenia, brak showcase teatralnego w Polsce w prostej linii przekłada się na brak znajomości oferty (czy nawet faktu istnienia) wielu zespołów, zarówno przez lokalne ośrodki kultury, jak i zagraniczne festiwale. W obu przypadkach brak sposobności do obejrzenia spektakli na żywo również nie ułatwia decyzji o ich zaproszeniu. Jako praktycy obydwu środowisk, twórcy WertepEXPO postanowili w tym roku spróbować zmienić tę sytuację – stwarzając możliwość spędzenia kilku dni w środku wydarzeń teatralnych, inspirując się i planując przyszły sezon zdarzeń artystycznych.
WertepEXPO
11–14 grudnia 2019
BIAŁYSTOK × SEJNY × HAJNÓWKA
W Pograniczu odbędzie się 5 spektakli:
11 grudnia, środa
* Teatr PIAN „Biuro” - godzina 16.00 (Spółdzielnia Jazzowa)
* A3Teatr „Heartbreak Hotel” - godzina 19.00 (Biała Synagoga)
12 grudnia, czwartek
* Teatr Chorea „Salto Mortale” – godzina 17.00 (Biała Synagoga)
* Teatr Pian „Przestrzenny” – godzina 18.00 (Spółdzielnia Jazzowa)
* Chór Teatru Chorea „Pieśni Świata” - godzina 19.00 (Biała Synagoga)
Organizatorem jest Stowarzyszenie Kulturalne "Pocztówka"
11 grudnia, środa
Teatr PIAN „Biuro” - godzina 16.00 (Spółdzielnia Jazzowa)
Przy biurku odbijającym obraz rzeczywistości siedzi zjawa. Jest to postać urzędnika przejawiająca wszelkie jego typowe cechy poza jedną: wszystkie wpływające doń sprawy załatwiane są pozytywnie.
Postać pracuje po godzinach jako urzędnik państwowy. Dysponuje podpisem, który pozytywnie rozpatruje wszystkie sprawy. Wzbudza swoim wyglądem zakłopotanie, jak każdy urzędnik.
Akcja rozgrywa się w atmosferze imitującej pracę urzędu. Praca wre, lecz często jej zasady są mało zrozumiałe. W urzędzie wszystko też może stanowić sprawę do załatwienia. W spektaklu wykorzystuje się z premedytacją charakterystyczne zachowania urzędników. Jednak nasz urzędnik wciąż stara się być postacią pozytywną i to zdaje się być właśnie jego pracą. Zbiera wszelkie, nie załatwione, tak zwane trudne sprawy. Zbiera prośby i marzenia. Prosi, aby ludzie zapisali je lub powiedzieli po cichu, aby mogły odczekać swój określony czas z góry przeznaczony na oczekiwanie na realizację sprawy. Oferuje podpis pozytywny, tzn. odnoszący się pozytywnie do wszelkich przedstawionych w biurze wniosków. Obiecuje wszystko załatwić. Jest bardzo miły. Rozpościera cały wachlarz zachowań urzędnika wobec petenta, często w sposób dosłowny obrazując utarte określenia. Podczas spektaklu następuje interakcja z widzami, którzy zapraszani są do gry urzędnik – petent.
A3Teatr „Heartbreak Hotel” - godzina 19.00 (Biała Synagoga)
„…Elvisa poznałem osobiście, choć ze słuchu, dość dawno… Życie Elvisa wyglądało zresztą tak, jakby nic nie rozumiał z tego co do niego pisałem. Albo nieżyczliwi mu ludzie przekręcali moje własne słowa, pozbawiając mnie własności myśli. To się często zdarza w życiu sławnych ludzi – niedocenianie rad od ludzi mniej znanych. Ja zresztą także nie słucham rad ludzi ode mnie mniej znanych. Pozdrawiam Państwa do czasu mojego występu. Bratt Elvis…”
nota reżyserska
Zbigniew Szumski
Przedstawienie jest opowieścią z pogranicza, a wiadomo, że wszyscy mityczni bohaterowie – wojownicy pochodzili właśnie z pogranicza. Widzieli i wiedzieli coś innego niż ludzie z centrum. Nie bali się odmienności.
Motyw mitycznej wędrówki jest motorem spektaklu. Jest w nim wstydliwość, która odnosi się do pojęć nienowoczesnych, takich jak patriotyzm, małe przewiny (niewielkie wojny i wielkie rewolucje), religia i rodzina, np. przypadkowe wniebowstąpienie niedoszłego Elvisa Presleya.
W skrócie? – Monodram, multimedia i mistrzowska aktorsko-litearcka wędrówka po bezdrożach pragnień. Są jak włos w ustach – marzenia szalone, niespełnione, rozbite o życie.
12 grudnia, czwartek
Teatr Chorea „Salto Mortale” – godzina 17.00 (Biała Synagoga)
koncepcja i wykonanie: Majka Justyna
choreografia: Joanna Jaworska-Maciaszek
muzyka: Maciej Maciaszek
wizualizacje: Janek Caban, Mateusz Dziworski
projekt plakatu: sweetjesus.pl
kostiumy: Daria Szymańska
reżyseria światła: Tomasz Krukowski
realizacja dźwięku: Marcin Dobijański
premiera: 9 grudnia 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, w ramach Stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Łodzi 2019
A jeśli życie i czas jest tylko wielką pętlą, nieustannym, wiecznym powrotem? Zbliżaniem do śmierci, akceptowaniem nieuchronnej zmiany? Każdego dnia możemy ćwiczyć się w umieraniu. Spotykać ze śmiercią, wypić z nią kawę, pójść na lody. Poczuć jej ciężki oddech na karku, roześmiać z czarnego dowcipu, zatańczyć kawałek makabrycznego walca. Każdego dnia obierać się z kolejnych historii, osobistych przekonań, smakować nieuchronność. Obcować z rozpadem.
To teraz zamknij oczy. I poćwicz.
„A gdyby (…) jakiś demon (…) rzekł ci : »Życie to, tak jak je teraz przeżywasz i przeżywałeś, będziesz musiał przeżywać raz jeszcze i niezliczone jeszcze razy; i nie będzie nic w niem nowego, tylko każdy ból i każda rozkosz i każda myśl i westchnienie i wszystko niewymownie małe i wielkie twego życia wrócić ci musi, i wszystko w tym samym porządku i następstwie« (…)”
Friedrich Nietzsche, Wiedza radosna
Spektakl taneczny “Salto mortale” to eksperymentalne spotkanie obrazu i ruchu w poszukiwaniu historii zapisanych w ciele oraz doświadczeń tkwiących w zakamarkach świadomości, na granicy jawy i snu. Spektakl tworzony jest głównie w oparciu o techniki improwizacyjne „Śniącego ciała” Arnolda Mindella oraz o ruch autentyczny.
Teatr Pian „Przestrzenny” – godzina 18.00 (Spółdzielnia Jazzowa)
Spektakl o kimś, kto przestaje mieścić się w trywialnej rzeczywistości. Zaczyna widzieć, w jakiej klatce stworzonej przez samego siebie znajdował się do tej pory.
Próbuje więc rozpychać rzeczywistość, Szuka sposobów na poszerzenie wewnętrznej przestrzeni, aby znalazło się w niej również miejsce na bycie szczęśliwym.
Podejmuje podróż wgórę, w przestworza, aby tam znaleźć perspektywę i nowe terytorium, w którym po powrocie na Ziemię będzie mógł zmieścić również pozytywne strony życia.
Chór Teatru Chorea „Pieśni Świata” - godzina 19.00 (Biała Synagoga)
“Pieśni Świata” w wykonaniu Chóru Teatru CHOREA to prawdziwa mieszanka dźwięków, kolorów i emocji. To podróż szlakiem fińskich ballad, bizantyjskich hymnów i sefardyjskich pieśni. Można usłyszeć także energetyczne brazylijskie rytmy, greckie peany, bałkański wielogłos czy przejmujące historie w jidysz.
Koncert „Pieśni Świata” zawiera współczesne kompozycje inspirowane różnymi kulturami muzycznymi świata, m.in. muzyką starożytnej Grecji, Bliskim Wschodem, Bałkanami oraz tradycyjną muzyką południowej i wschodniej Europy (pieśni bułgarskie, ukraińskie, gruzińskie). Utwory zostały opracowane przez Tomasza Krzyżanowskiego, kompozytora, który od 15 lat kieruje pracą muzyczną Teatru CHOREA. Posiadają nowoczesną, niekiedy dynamiczną formę, polifoniczny charakter i w większości oparte są na nieparzystych rytmach, które nadają im wyjątkowego charakteru.
W koncercie będzie można usłyszeć pieśni w wielu językach.