Rosjanie Staroobrzędowcy. Dwa zajęcia w ramach Dziecięcego Uniwersytetu Pogranicza.
              
18. 11.2020, zajęcia w trybie online dla kl IV b
Warsztat teoretyczny
Z powodu pandemii i zajęć szkolnych w trybie online, zajęcia z klasą IV b odbyła się dzięki połączeniu z komunikatorem szkoły. Odbyła się projekcja wcześniej przygotowanego półgodzinnego  materiału filmowego dokumentującego zajęcia o Staroobrzędowcach. Materiał  zrealizowany przez Piotra Fiederowicza,  składał się z opowieści  Bożeny Szroeder w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni z pokazem przedmiotów kultu religijnego  - Ikony,  Św  Krzyże,  podrucznik, lestowka, chusty,  woskowe świece, z fragmentami  śpiewu chóru męskiego. W filmie zaprezentowane zostały także fotografie przedstawiające wizerunek Rosjan staroobrzędowców, portrety nastawników,  wizerunek świątyń - molenny. W  materiale filmowym  mowa była o:  reformie  Patriarchy Nikona i jej skutkach, o historii prześladowań starowierców,  ich przybyciu do Polski, rola religii w życiu wyznawców, znaczenie  ważnych przedmiotów w kulci e-  księga religijna, krzyż, świeca, ikona,  lestowka, rola nastawnika w molennie i jak przebiega nabożeństwo, życie  codzienne, tradycje, kultura, zwyczaje Rosjan Staroobrzędowców.  Ważną częśćią filmowej opowieści o starowierach były filmy animowane zrealizowane w Pograniczu: "Dlaczego starowierzy nie piją herbaty i nie palą tytoniu",  oraz "Wspomnienie babci Heleny o ikonie i  Świętym Kącie".  
Po przerwie odbyła się druga lekcja, praktyczna- także online. Był to warsztat pisania ikon, który dzięki wielkiemu zaangażowaniu rodziców, którzy odbierali  pakiety materiałów plastycznych dla każdego dziecka -podobrazie, farby, pedzle,  podlinnik, wzorcowa ikona -  mógł się odbyć.
Zajęcia ze  sztuką na temat  temat: IKONA poprowadził Wiesław Szumiński -  wprowadzenie dzieci w świat świętego obrazu -  ikony (rola i miejsce ikony w życiu Staroobrzędowców, kanon pisania  ikon, symbolika, wizerunki najczęściej przedstawiane na ikonach, proces  powstawania ikony). Pisanie ikon  na deseczkach, posługując się  specjalnym wzornikiem (podlinnik). 





 

