MISTERIUM MOSTU Krasnogruda 22 sierpnia 2017 roku, godz. 20.30 [FOTO]
Muzyczno-teatralne misterium w amfiteatrze Międzynarodowego Centrum Dialogu, przygotowane przez zespół Pogranicza i Orkiestrę Niewidzialnego Mostu.
Muzyczno-teatralne misterium w amfiteatrze Międzynarodowego Centrum Dialogu, przygotowane przez zespół Pogranicza i Orkiestrę Niewidzialnego Mostu. Widowisko oparte na prapremierowym wykonaniu kompozycji „Strażnicy ognia”. Główne części struktury utworu zostały skomponowane przez światowej sławy muzyków Kathleen Tagg (fortepian, RPA) i David Krakauer (klarnet, USA). Zostały one następnie twórczo rozwinięte podczas intensywnych warsztatów muzycznych w Krasnogrudzie z udziałem zespółu Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego pod kierunkiem Wojciecha Szroedera oraz gości specjalnych: Shadi Al Maghrabi (oud, Syria-Niemcy), Jehad Jazbeh (skrzypce, Syria-Niemcy), Youssef Nassif (kanun, Syria-Niemcy), Mychaiło „Manu” Balogh (saksofon, Ukraina-Polska). Tekst Introdukcji: Krzysztof Czyżewski „Ścieżka pogranicza” (fragment).
Orkiestra Niewidzialnego Mostu to artystyczna odpowiedź na wyzwania współczesnego świata, który domaga się kultury solidarności w odpowiedzi na zagrożenie pogłębiających się podziałów społecznych i kulturowych. Jej twórczy potencjał ma swoje źródło w spotkaniu zespołu Pogranicza z twórczymi poszukiwaniami Davida Krakauera, który do współpracy zaprosił wybitną kompozytorkę i pianistkę z Afryki Południowej Kathleen Tagg, oraz w kunszcie muzycznym i życiowym doświadczeniu muzyków, którzy doświadczyli losu wygnania i tułaczki.
MISTERIUM MOSTU
Amfiteatr parku krasnogrudzkiego
22 sierpnia 2017 roku, godz. 20.30
Jehad Jazbeh, skrzypce (Aleppo / Syria 1985) był członkiem „Syryjskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej” i „Narodowej Orkiestry Muzyki Arabskiej” w Damaszku. Od 2013 roku mieszka w Niemczech. Grał własne kompozycje na wielu znanych scenach, takich jak: Berliner Philharmonie (Kulturforum), Konzerthaus Berlin, Live Konserthus Malmö, Yehudi Menuhin forum Berno, Bozar Brukseli Sendesaal Brema .
Był koncertmistrzem w wielu orkiestrach: syryjskia Expat Philharmonic Orchestra, Orkiestra Kameralna Morgenland, Stueba Philharmonie, Arabska Młodzieżowa Orkiestra Filharmoniczna. Występował z wieloma piosenkarzami, zespołami i orkiestrami na znanych festiwalach, takich jak: Elbphilharmonie Festival, Roskilde Festival, Aarhus Jazz Festival, Holland Festival, Glastonbury Festival, Royal Festival, Morgenland festiwalu Berlinale, Weimar Arts Festival, Istanbul Jazz Festival.
Występował w „Mozart - Clarinet Quintet" u boku wielkiego wiolonczelisty Yo-Yo Ma w American Academy w Berlinie. Członek założyciel ” String Quintet Damaszek”, która prezentuje dzieła kompozytorów syryjskich. Jehad ma duże doświadczenie w orientalnej improwizacji i kompozycji, grał i nagrywał z wieloma znanymi muzykami i śpiewakami: Fairouz, Ziad AlRahbani, Marcel Khalifa, Majida Al-Roumi.
Shadi Al Maghrabi jest graczem Oud, absolwentem wyższego instytutu muzycznego w Damaszku w 2008 roku. Podczas i po studiach był członkiem Syryjskiej Orkiestry Orientu w Damaszku i uczestniczył w wielu koncertach w Operze Syryjskiej, w kościołach i starych tradycyjnych domach. W roku 2015 przeniósł się do Niemiec gdzie grał z różnymi orkiestrami (Berlin Symphoniker Orchestra, z niemieckim kompozytorem Nicolasem Ruegenberem, Berlin Philharmonic, Wismar Orchestra). Obecnie jest członkiem projektu muzycznego we Francji "Ohrpheus" z hiszpańskim muzykiem Jordi Savallem.
Mykhaylo „Manu” Balogh jest znanym ukraińskim saksofonistą i muzykiem eksperymentalnym – Michael Balog. Manu zawsze był w stanie dotknąć najgłębszych emocji w subtelny sposób, tworząc nadrzędne muzyczne narracje, które wykraczają daleko poza zwykłe zbiory dyskretnych utworów. Z punktami odniesienia, w pracach takich artystów jak Jon Hassell czy Brian Eno oraz neo-klasycyzmie, Balog wykorzystuje dźwięki jak i melodie, aby stworzyć serię wierszy tonowych gdzie wirtuozeria jest nieistotna, najważniejszy jest rezonansowy potencjał muzyki. Teksturowa rozpiętość i eksperymentalny charakter muzyki jest ciekawym zbiegiem warstw dźwięków przetworzonych saksofonów, samplowania na żywo i dźwięków elektroniki.
Youssef Nasif gra na kanun i komponuje, studiował grę na kanun i fortepianie na Akademii Muzycznej w Damaszku. Podczas studiów koncertował w Syrii, Tunezji, Libanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Turcji. Od 4 lat mieszka w Niemczech, występuje w wielu krajach Europy. W 2015 roku ukazał się album z jego własnymi kompozycjami (Man's Journey). Występuje zarówno jako artysta solowy, jak i w małych zespołach i orkiestrach, m.in. podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Warszawie, na festiwalu muzycznym w Weimarze z orkiestrą Filharmonii Stüba i Brüssels Jazz Orchester.