Klasa teatralna w podróży
29 września 2020 - podróż do Warszawy w ramach programu Dziecięcego Uniwersytetu Pogranicza.
Uczestnikami "Klasy teatralnej" są uczniowie Szkoły Podstawowej w Sejnach z VII klasy. Opiekunem programu z ramienia szkoły jest polonistka Dorota Fiećko, a z ramienia Pogranicza jest Małgorzata Sporek-Czyżewska. Jednodniowy pobyt w Warszawie zakładał dwa punkty w programie:
- wizytę w budynku Teatru Polskiego oraz spektakl teatralny „Stowarzyszenie Umarłych poetów” w Och Teatr.
Naszym przewodnikiem po budynku Teatru Polskiego był Pan Tomasz (Kościuszko), który związany jest z tym miejscem od ponad 40 lat. Jego wiedza o historii budynku jest imponująca. To najstarszy warszawski teatr wybudowany przez Arnolda Szyfmana w 1913 roku. Jego historia stanowi ważną część ponad stuletniej historii teatru polskiego od czasów sprzed I wojny światowej, międzywojennego rozkwitu, poprzez czas okupacji niemieckiej, okresu powojennego, po dzień dzisiejszy. Z teatrem związani byli najwybitniejsi reżyserzy i aktorzy każdej z epok.
Pan Tomasz pokazał nam wszystkie najważniejsze części budynku teatralnego, salę główną z widownią i sceną wraz z zapleczem technicznym. Dla Pana Tomasza teatr to miłość i pasja. Dzielił się z nami anegdotami i tajemnicami budowania magii teatru, na którą pracuje cały zespół ludzi, różnych profesji, nie tylko aktorów.
Budynek i wnętrze Och Teatru w niczym nie przypominało budynku Teatru Polskiego. Scena usytuowana była pośrodku widowni, która otacza ją z dwóch stron. Spektakl okazał się zachwycający. Przed wyjazdem zdążyliśmy obejrzeć amerykański dramat filmowy w reżyserii Petera Weiera z roku 1989 pod tym samym tytułem. Spektakl warszawski był jego teatralną wersją.
Zaraz po przedstawieniu, w kuluarach teatru mieliśmy spotkanie z odtwórcą głównej roli, nauczyciela Johna Keatinga. Onieśmielenie szybko zostało przełamane i dyskutowaliśmy z Wojciechem Malajkatem o pracy nad spektaklem, o rozumieniu aktorstwa, o jego dotychczasowych doświadczeniach zawodowych, o sztuce teatru,
o kolejnych przygotowywanych rolach.
W drodze powrotnej nie cichły rozmowy o wrażeniach jakie znalazł spektakl, porównanie z filmem sprawiało wiele emocji. Dlatego kolejne nasze zajęcia klasy teatralnej (8 października) poświęciliśmy tematowi język filmu a język teatru.
Zwiedzanie Teatru Polskiego i mnogości szczegółów dotyczących tworzenia teatru jakich dotknął nasz Przewodnik zachęciła nas do stworzenia małego słownika pojęć związanych ze sztuką teatru: aktor, zespół, reżyser, inscenizator, scena, sufler, kurtyna, dramat, inspicjent itp.