Edukacyjny projekt pilotażowy
Przyjrzyj się europejskiej historii. Materiały dla uczniów i nauczycieli.
(Re)Viewing European Stories to edukacyjny projekt pilotażowy, który trwał od października 2019 do września 2020 roku. Koordynowany przez Fundację EUscreen, finansowany przez Fundację Evens i wspierany tematycznie przez EuroClio, projekt skupiał się na opracowaniu interaktywnych materiałów edukacyjnych poświęconych historii Europy, rozumianej jako wspólna historia, która wykracza poza narodowe curricula i wymaga szerszego kontekstu dla zrozumienia wzajemnych relacji i powiązań.
Przy tworzeniu materiałów edukacyjnych współpracowali archiwiści, historycy i edukatorzy z kilku krajów europejskich : Documenta – center for dealing with the past (Chorwacja), Fundacja Pogranicze (Polska), European Observatory on Memories (Hiszpania), European Network Remembrance and Solidarity, Filmoteka Narodowa- instytut Audiowizualny (Polska), Netherlands Institute for Sound and Vision (Holandia) oraz Jacek Staniszewski (Polska) - nauczyciel, ambasador EuroClio, który prowadził pracę merytoryczną. Autorką strony graficznej jest Magdalena Arażny - magdarysuje.pl. Ze strony Pogranicza program prowadziła Weronika Czyżewska-Poncyljusz.
Głównym celem projektu było promowanie historycznego krytycznego myślenia wśród uczniów szkół średnich i nauczycieli poprzez opracowanie nowych interaktywnych działań edukacyjnych opartych w dużej mierze na archiwalnych treściach audiowizualnych ze zbiorów EUscreen i Europeana.
W wyniku tego projektu pilotażowego powstały trzy działania edukacyjne, które dotyczą granic, ich znaczenia i roli w historii Europy, na przykładzie trzech różnych pogranicz: bośniackiego miasta Mostar z trudnymi i wciąż świeżymi wspomnieniami wojen jugosłowiańskich z lat 90; Katalonii z żywą wciąż pamięcią o dramatycznych wydarzeniach z czasu hiszpańskiej wojny domowej, która zakończyła się ucieczką ludności cywilnej i żołnierzy do Francji, którzy znaleźli tam schronienie przed dyktaturą generała Franco; złożona sytuacja na pograniczu polsko-litewskim, gdzie nie dwa, ale wiele narodów i grup etnicznych znalazło dom i żyło razem, pomimo tragicznych wydarzeń i konfliktów, które miały miejsce przez większą część XX wieku.
Punktem wyjścia dla pracy nad materiałami edukacyjnymi były trzy krótkie filmy stworzone przez uczestników projektu In Between realizowanego przez European Network of Remembrance and Solidarity, którego celem było badanie historii i dynamiki europejskich pogranicz, w świetle dramatycznych procesów historycznych XX wieku. Filmy, które stanowią punkt wyjścia dla reszty materiałów, stanowią zapis historii mówionej i przedstawiają osobiste dramaty ludzi zamieszkujących te trzy wybrane pogranicza.
Opracowane w ramach projektu działania edukacyjne mają na celu rozwijanie umiejętności korzystania z mediów, zwłaszcza poprzez zachęcanie uczniów do tworzenia własnych materiałów multimedialnych, takich jak filmy animowane, nagrania głosowe, zdjęcia poklatkowe, filmy krótkometrażowe itp. Aby ułatwić to zadanie, udostępniono szeroki wybór map i innych materiałów wizualnych. Powstały również krótkie narracje napisane prostym językiem angielskim (pakiety informacyjne), które zapewniają niezbędną wiedzę kontekstową dla każdego z analizowanych filmów oraz historii miejsc i społeczności, których dotyczą. Aby kontekst był jeszcze jaśniejszy, dołączono krótki słownik wybranych terminów.
Zachęcamy nauczycieli i uczniów do zapoznania się z materiałami i ich przetestowania:
http://blog.euscreen.eu/reviewing-european-stories/