4 sierpnia 2010 - Cukunft w Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej
LATO W POGRANICZU - Koncert zespołu Cukunft w Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej, g. 20.00.
Skład zespołu: Raphael Rogiński – gitara elektryczna, Paweł Szamburski – klarnet, Paweł Szpura – perkusja, Michał Górczyński – klarnet basowy, saksofon.
Sejneńska Spółdzielnia Jazzowa, 4 sierpnia (środa) godz. 20.00, Bilety: 20/15 zł
http://www.myspace.com/cukunft
Zespół Cukunft (w języku Jidish „Przyszłość”) powołał do życia gitarzysta Raphael Rogiński. Założeniem projektu jest kontynuowanie tradycji muzyki żydowskiej Europy Wschodniej z całym jej bogactwem oraz we wszelkich odmianach. Wykonując utwory przedwojenne muzycy odtwarzają je i interpretują, komponując utwory własne robią to w ramach całego spektrum muzyki żydowskiej, która dla zespołu jest wciąż żywa. Repertuar powstaje spontanicznie, ale jednocześnie poparty jest badaniami muzykologicznymi oraz socjologicznymi. W chwili obecnej skład zespołu to kwartet: Raphael Rogiński – gitara elektryczna, Paweł Szamburski – klarnet, Paweł Szpura – perkusja, Michał Górczyński – klarnet basowy, saksofon, lecz do współpracy często zapraszani są goście (min. Kuba Kossak – fagot, Adam Różański – perkusja, Piotr Kaliński – perkusjonalia, Tomasz Duda – saksofon barytonowy, Konstanty Usenko- wiolonczela). W pierwszym składzie zespół opracował utwory kompozytora i poety żydowskiego Mordechaja Gebirtiga (1877-1942) żyjącego i tworzącego w międzywojniu, w mieście Kraków. Właśnie ten repertuar został nagrany na maxi singiel “ Lider fun Mordechaj Gebirtig” w 2004 roku. W następnym składzie zespół wykonuje dzieła polskich kompozytorów i poetów żydowskich (Icyk Manger, Mosche Shneur, David Beigelman i innych) oraz utwory skomponowane przez Raphaela Rogińskiego. Zespół skupia się w tym przypadku na miejskiej tradycji muzyki żydowskiej. Oszczędne, wręcz minimalne opracowanie i wykonywanie utworów daje możliwości wsłuchania się w dźwięki charakterystyczne dla współczesnej muzyki żydowskiej tak, jak jej współczesność widzi zespół. W tym momencie zespół wykonuje prawie wyłącznie wiejską muzykę żydowską z terenów Galicji. Tańce “frejlaks”, “turkiszer”, czy “voleks” przetwarzając się przez oryginalne brzmienie zespołu, stają się współczesnym repertuarem dla współczesnej „orkiestry klezmerskiej”.
Realizacja: Marcin Pawlukiewicz