26 listopada 2020, Dwa zajęcia dla Klasy Tradycji Wielokulturowych
              
Lekcja i warsztat pisania ikon dla kl V na temat Rosjan staroobrzędowców.
Warsztat teoretyczny
Z powodu  pandemii i zajęć szkolnych w trybie online, zajęcia z klasąVodbyła  się dzięki połączeniu z komunikatorem szkoły. Odbyła się projekcja  wcześniej przygotowanego półgodzinnego materiału filmowego. Materiał ten   zrealizowany przez  Piotra Fiederowicza,  składał się z opowieści  Bożeny Szroeder w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni z pokazem przedmiotów kultu religijnego  - Ikony,  Św  Krzyże,  podrucznik, lestowka, chusty,  woskowe świece,  z fragmentami  śpiewu chóru męskiego. W filmie zaprezentowane zostały  także fotografie przedstawiające wizerunek Rosjan staroobrzędowców,  portrety nastawników,  wizerunek świątyń - molenny. W materiale filmowym mowa była o:   reformie  Patriarchy Nikona i jej skutkach, o historii prześladowań  starowierców,  ich przybyciu do Polski, rola religii w życiu wyznawców,  znaczenie  ważnych przedmiotów w kulci e-  księga religijna, krzyż,  świeca, ikona,  lestowka, rola nastawnika w molennie i jak przebiega  nabożeństwo, życie  codzienne, tradycje, kultura, zwyczaje Rosjan  Staroobrzędowców.  Ważną częśćią filmowej opowieści o starowierach były  filmy animowane zrealizowane w Pograniczu: "Dlaczego starowierzy nie piją herbaty i nie palą tytoniu",  oraz "Wspomnienie babci Heleny o ikonie i  Świętym Kącie".  
Po przerwie odbyły się drugie zajęcia,  także online. Był to warsztat pisania ikon, który dzięki wielkiemu  zaangażowaniu rodziców, którzy odbierali  pakiety materiałów  plastycznych dla każdego dziecka -podobrazie, farby, pedzle,  podlinnik, wzorcowa ikona -  mógł się odbyć.
Zajęcia ze sztuką na temat temat: IKONA poprowadził Wiesław Szumiński - wprowadzenie dzieci w świat świętego obrazu - ikony (rola i miejsce ikony w życiu Staroobrzędowców, kanon pisania ikon, symbolika, wizerunki najczęściej przedstawiane na ikonach, proces powstawania ikony). Pisanie ikon na deseczkach, posługując się specjalnym wzornikiem (podlinnik).
Dziecięcy Uniwersytet Pogranicza
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury






 

