13-15 października 2005 - Dziedzictwo żywe (Living Heritage)

W Skopje w Macedonii odbyła się konferencja kończąca program Dziedzictwo żywe (Living Heritage) - którego celem jest wspieranie rozwoju lokalnych społeczności w krajach Europy Środkowowschodniej za pomocą grantów na projekty kulturalne. Krzysztof Czyżewski wziął udział w konferencji w imieniu Fundacji Pogranicze.


Living Heritage - Dziedzictwo żywe - wnioski z innowacyjnych projektów na rzecz rozwoju lokalnej kultury i społeczności w Europie Południowo-Wschodniej 
 
Oganizator: Fundacja Instytut Społeczeństwa Otwartego w Macedonii (Foundation Open Society Institute - Macedonia (FOSIM), z ramienia sieci programu Living Heritage 
Daty: 13 – 16 października 2005 
Miejsce: Skopje, Macedonia 
 
Program Dziedzictwo żywe to program grantodawczy, finansujący projekty i działalność organizacji. Jego celem jest wspieranie rozwoju lokalnych społeczności w krajach Europy Środkowo-Wschodniej poprzez inicjowanie zakładających trwałe rezultaty projektów ze sfery kultury i dziedzictwa kulturowego. Program prowadzony przez belgijską King Baudouin Foundation, we współpracy z siecią fundacji George'a Sorosa w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Rumunii i Macedonii, rozpoczął działalność w 2001 roku. W jego ramach wsparto ponad 140 lokalnych projektów i przedsięwzięć kulturalnych w tych krajach. 
 
Program opierał się na innowacyjnym rozumieniu dziedzictwa kulturowego i jego roli dla lokalnej społeczności. Wykraczając poza tradycyjną klasyfikację dziedzictwa kulturowego, pojmuje się je w programie jako zasób - rodzaj kapitału społecznego, który może wpływać na środowisko i na jakość życia mieszkańców. Dlatego założeniem programu była zrozumienie lokalnej sytuacji jako całości i zaangażowanie jak najwięcej lokalnych "aktorów" w rozwój prowadzonego w danej miejscowości projektu.
 
Konferencja w Skopje zorganizowana została z inicjatywy sieci Living Heritage. Będzie okazją do ocenienia rezultatów programu; stworzy dobrą podstawę dla wymiany doświadczeń oraz "know-how" (w skali regionu jak i poszczególnych krajów) pomiędzy ekspertami, naukowcami, decydentami i grantodawcami zaangażowanymi w działania na rzecz kultury i rozwoju lokalnego. Podczas spotkania zaprezentowana będzie również wystawa, materiał video i publikacja, powstałe dzięki wsparciu programu Komisji Europejskiej Kultura 2000. 
 
Wstępny program (in English)
LIVING HERITAGE 
Learning from Innovative Practices in Culture and Community Development in South East Europe 
 
Draft Agenda 
 
 
THURSDAY OCTOBER 13, 2005 
 
18.00 ARRIVAL OF PARTICIPANTS 
19.00 FORMAL OPENING OF THE LIVING HERITAGE EXHIBITION 
In addition to the exhibition itself, there will be a display of some of the craft work (pottery, textiles etc.) from Macedonia LH projects, and some of the people involved who can talk to people about the work. 
 
Speaker: Fabrice de Kerchove, King Baudouin Foundation 
 
20.00 DINNER 
 
 
FRIDAY OCTOBER 14, 2005 
 
10.30 CONFERENCE OPENING 
 
Speakers: 
Branko Crvenkovski, President of the Republic of Macedonia 
(or Blagoj Stefanovski, Minister of Culture) 
Ambassador Donato Chiarini, Head of the European Commission Delegation in Skopje 
Vladimir Milcin, Executive Director of FOSIM 
Fabrice de Kerchove, King Baudouin Foundation 
 
Chair: Ivan Dodovski, Program Director of FOSIM 
 
11.00 THE LIVING HERITAGE PROGRAMME: EXPERIENCES & LESSONS 
A presentation of the Living Heritage programme in South East Europe between 2001 and 2005, highlighting some of the key lessons to be drawn from the experience. 
 
Speaker: François Matarasso, LH programme advisor 
Chair: Zoran Puljic, Mozaik Foundation, B&H 
 
11.45 BREAK 
 
12.00 FOSTERING SUSTAINABLE ECONOMIC DEVELOPMENT THROUGH CULTURE 
The contribution of the Living Heritage programme to economic development, including support for small businesses, tourism and developing new sources of funding. 
 
Speakers: 
Ana Efremova, Director of the World Bank project for community development through 
culture in Macedonia 
Marcel Bolos, Executive Director, Oradea City Hall, Romania 
Aleksandra Kapetanovic, Executive Director, Expeditio - Center for Sustainable Spatial Development, Serbia & Montenegro 
Chair: Ilyana Nikolova, WCIF 
 
13.00 LUNCH 
 
14.00 LIVING HERITAGE DOCUMENTARY 
Film screening 
 
Address by Lorena Stoica 
 
14.30 IMPACT ON ORGANISATIONAL PRACTICE AND POLICY 
The strengths and challenges of a principle-based approach, and the evidence of impact on organisational change and wider policy at regional and national level. 
 
Speakers: 
Zoran Puljic, Mozaik Foundation, Bosnia Herzegovina 
Mustafa Gonen, Consultant to the Municipality of Kars 
Oana Gabriela Petrica, Representative of the Romanian Ministry of Culture 
 
Chair: Fabrice de Kerchove, King Baudouin Foundation 
 
15.30 BREAK 
 
16.00 THE POWER OF CULTURE AND/OR HERITAGE (PANEL DISCUSSION) 
The contribution of the Living Heritage programme to cultural development, the role of culture in the success of the programme and the difference between heritage and contemporary culture. 
 
Panel: 
Ilona Kish, Secretary General, EFAH (European Forum for the Arts and Heritage) 
Krzysztof Czyżewski, Borderland Foundation, Sejny, Poland 
Tsvetalina Yossifova, Red House, Sofia, Bulgaria 
Fusun Kavrakoglu, Cultural Awareness Foundation, Turkey 
 
Chair: Aida Cengic, FOS-BiH + Pro-Helvetia 
 
17.30 FACTORS IN SUCCESS: CONCLUSIONS OF THE DAY’S DISCUSSIONS 
Responses from delegates to the presentations and discussions of the first day. 
 
Chair: Lorena Stoica 
 
19.30 LAUNCH OF LIVING HERITAGE FINAL REPORT 
 
Address by Ivan Dodovski 
 
Concert or dance presentation by one of the Living Heritage projects. 
 
20.30 DINNER 
 
 
SATURDAY OCTOBER 15, 2005 
 
10.00 CULTURAL HERITAGE AND COMMUNITY DEVELOPMENT: THE HUMAN FACTOR 
The contribution of the Living Heritage programme to personal development, social capital and community capacity building. 
 
Speakers: 
Aleksandra Vesic, Executive Director, BCIF, Serbia and Montenegro 
Alina Porumb, LH programme advisor 
Hugues de Varine, Consultant, France 
 
Chair: François Matarasso, LH Programme advisor 
 
11.00 BREAK 
 
11.30 HERITAGE AND DEVELOPMENT IN SOUTH EAST EUROPE: THE NEXT 10 YEARS 
(PANEL DISCUSSION) 
 
What are the prospects for culture and heritage in South East Europe over the coming years? If external funding and re-granting is reducing, what potential exists at national and local level? How can the case for local cultural development be made, and to whom?
 
Panel: 
Odile Chenal, European Cultural Foundation 
Vladimir Milcin, Executive Director FOSIM 
Petra Bishof, Regional coordinator of Pro Helvetia 
Daniel Kalchev, National Fund ‘Culture’, Bulgaria 
or Cveta Andreeva, Representative of the Bulgarian Ministry of Culture, Bulgaria 
 
Chair: Marijana Ivanova 
 
12.30 CONFERENCE CONCLUSION 
 
Brief comment by Marijana Ivanova of the main issues, followed by discussion 
 
Speaker: Fabrice de Kerchove (Thanks to sponsors and hosts) 
Chair: Ivan Dodovski 
 
13.15 LUNCH 
 
14.00 VISIT TO A LIVING HERITAGE PROJECT 
Organised visit by all delegates to one of the Macedonia Living Heritage projects. 
 
20.00 CLOSING DINNER 
 
 
SUNDAY OCTOBER 16, 2005 
 
10.00 REGIONAL MEETING OF LIVING HERITAGE NETWORK 
Meeting for network members 
 
12.00 DEPARTURE FROM SKOPJE
 
Lista uczestników:
Invited Conference Speakers: 
 
1. Fabrice de Kerchove, King Baudouin Foundation, Belgium 
 
2. Iliyana Nikolova, Executive Director, Workshop For Civic Initiatives Foundation, Bulgaria 
 
3. Yuriy Vulkovsky, Grants Manager, Workshop For Civic Initiatives Foundation, Bulgaria 
 
4. Cveta Andreeva, Representative of the Bulgarian Ministry of Culture, Bulgaria 
 
5. Daniel Kalchev, Executive Director, National Fund "Culture", Bulgaria 
 
6. Tsvetalina Yossifova, Director of the Red House Center for Culture, Bulgaria 
 
7. Zoran Puljic, Executive Director, Mozaik Foundation, Bosnia Herzegovina 
 
8. Renato Zrnic, Program Coordinator, Mozaik Foundation, Bosnia Herzegovina 
 
9. Aida Cengic, Programme Manager, FOS-BiH and Pro-Helvetia, Bosnia Herzegovina 
 
10. Lorena Stoica, Executive Director, Carpathian Foundation, Romania 
 
11. Oana Gabriela Petrica, Representative of the Romanian Ministry of Culture, Romania 
 
12. Marcel Bolos, Executive Director, Oradea City Hall, Romania 
 
13. Alina Porumb, Living Heritage regional advisor, Romania 
 
14. Francois Matarasso, Living Heritage advisor, United Kingdom 
 
15. Hugues de Varine, Consultant, France 
 
16. Odile Chenal, Deputy Director, European Cultural Foundation 
 
17. Ilona Kish, Secretary General, EFAH (European Forum for the Arts and Heritage) 
 
18. Krzysztof Czyżewski, Executive Director, Borderland Foundation, Poland 
 
19. Petra Bishof, Regional Coordinator, Pro Helvetia, Switzerland 
 
20. Fusun Kavrakoglu, Cultural Awareness Foundation, Turkey 
 
21. Mustafa Gonen, Consultant to the Municipality of Kars, Turkey 
 
22. Aleksandra Kapetanovic, Executive Director, Expeditio - Center for Sustainable Spatial Development, Serbia and Montenegro 
 
23. Aleksandra Vesic, Executive Director, Balkan Community Initiatives Fund, Serbia and Montenegro 
 
24. Ivan Dodovski, Program Director, Foundation Open Society Institute – Macedonia (host) 
 
25. Marijana Ivanova, Program Coordinator, Foundation Open Society Institute – Macedonia (host) 
 
26. Ana Efremova, Representative of the World Bank project in Macedonia

Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

 

SEJNEŃSKA KSIĘGA BAŚNI - CZYTAJ PDF

SEJNEŃSKA KSIĘGA BAŚNI -  OPOWIADA POMYSŁODAWCZYNI BOŻENA SZROEDER 

 
 

 

Dwór Miłosza w Krasnogrudzie

czynny od poniedziałku do piątku 10.00 - 16.00

 

 Biała Synagoga w Sejnach

,,Atlas Sejneńskiego Nieba" - wystawa Małgorzaty Dmitruk

czynny od poniedziałku do piątku 10.00 - 16.00

 

 

  Instytucja współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

 

  Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego


Szanowni Państwo, drodzy Przyjaciele, kochani Rodzice, Sąsiedzi, Goście Sejn i Krasnogrudy, 

Bardzo zachęcamy do wsparcia Fundacji Pogranicze 1%-em Waszego podatku. Pomoc taka dla nas w dzisiejszych czasach jest jedną z możliwych dróg utrzymania naszego miejsca.  

Jak można przekazać 1% swojego podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego jaką jest Fundacja Pogranicze? W zeznaniu podatkowym należy wpisać KRS Fundacji Pogranicze: 0000178248.

 

 

 

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r. wyniosła 88.736,29 zł.

W 2020 roku Fundacja uzyskała również kwotę 9.545,20 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 5.667,98 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI