Współpraca Pogranicza z uniwersytetami. Nowa faza
Od roku 2015 działalność Pogranicza (Ośrodka oraz Fundacji) wkroczyła w nową fazę współpracy ze światem akademickim. Przez wiele lat zespół Pogranicza organizował dla studentów i doktorantów staże, seminaria i konferencje w Ośrodku w Sejnach i w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie, razem z pracownikami naukowymi przygotowywał wspólne publikacje i realizował wspólne programy europejskie, a także prowadził wykłady i warsztaty na uniwersytetach
Współpraca Pogranicza z uniwersytetami.
Nowa faza
Od roku 2015 działalność Pogranicza (Ośrodka oraz Fundacji) wkroczyła w nową fazę współpracy ze światem akademickim. Przez wiele lat zespół Pogranicza organizował dla studentów i doktorantów staże, seminaria i konferencje w Ośrodku w Sejnach i w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie, razem z pracownikami naukowymi przygotowywał wspólne publikacje i realizował wspólne programy europejskie, a także prowadził wykłady i warsztaty na uniwersytetach. Owocem tego twórczego partnerstwa są m.in. liczne prace licencjackie, magisterskie i doktorskie, a nawet habilitacyjne odnoszące się do filozofii i praktyk Pogranicza. Działalność ta będzie konsekwentnie kontynuowana. To, co stanowi istotne novum w tej współpracy dotyczy zaproszenia Pogranicza przez niektóre uniwersytety do współtworzenia ich programu, zarówno badawczego jak i nauczania, a w konsekwencji ustanowienia semestralnych zajęć prowadzonych na bazie doświadczeń i wiedzy Pogranicza, które stają się częścią uniwersyteckiego curriculum.
Do tej pory Pogranicze współpracowało z wieloma uczelniami w świecie, w tym m.in. z New School University w Nowym Jorku, University of Michigan, Syracuse University,
W 2008 roku Instytut Polski przy współpracy m.in. z New School University i Lang College zorganizował 2-tygodniową prezentację pracy Pogranicza, w tym m.in. wykłady i warsztaty dla studentów nowojorskich uczelni.1 Współpraca ta polegała na wykładach i prowadzeniu warsztatów przez członków zespołu Pogranicza, prezentacjach spektakli i filmów, seminariach i stażach dla studentów tych uniwersytetów w MCD w Krasnogrudzie.
W 2015 roku współpraca z uniwersytetami przybrała nowy charakter. Na dwóch
prestiżowych uniwersytetach – w amerykańskim Rutgers University i na Uniwersytecie Bolońskim – zainicjowane zostały stałe, całosemestrowe zajęcia dla studentów. W Rutgers zajęcia te utworzono na Wydziale Sztuki, Kultury i Mediów, ich inicjatorem jest dziekan wydziału prof. Ian Watson, który bywał wielokrotnie w Pograniczu i pisał o pracy Ośrodka artykuły naukowe.
Idea programu zrodziła się w 2014 roku, kiedy nowa rektor uniwersytetu Nancy Cantor zaprosiła Krzysztofa Czyżewskiego do współtworzenia inicjatywy, która miałaby otworzyć uniwersytet na jego społeczne otoczenie, które w przypadku Newark i New Jersey jest otoczeniem wielokulturowym, z wieloma napięciami i problemami związanymi z
Krzysztof Czyżewski został zaproszony do współprowadzenia tego programu jako Visiting Professor Uniwersytetu Rutgers (Urban Civic Initiative Visiting Professor).
W planach programu jest zorganizowanie Szkoły Letniej w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie, zorganizowanie na Uniwersytecie Rutgers prowadzonej przez Pogranicze Wędrownej Akademii „Nowa Agora”, a także prezentacja pracy sejneńskiego
W semestrze wiosennym 2015 roku, na Wydziale Nauk Politycznych Uniwersytetu
Prowadzącym ten program jest prof. Stefano Bianchini, dyrektor Interdyscyplinarnych Studiów Magisterskich nad Europą Wschodnią UB. Program, obok modułu geo-politycznego, ma także moduł kulturowy – do jego przygotowania i poprowadzenia jako ‘visiting professor’ został zaproszony Krzysztof Czyżewski. Dzięki temu powstaje cykl zajęć dla studentów pt.
W 2016 roku została zainicjowana długofalowa współpraca Pogranicza z Uniwersytetem w Białymstoku, a w szczególności z Instytutem Filologii Polskiej oraz Kołem Naukowym Filozofów. W ramach specjalności IFP „Literatura na pograniczach” powstał program „Praktykowanie pogranicza” prowadzony przez członków zespołu Pogranicza zarówno w Białymstoku, jak i w Sejnach i Krasnogrudzie. Jego koordynatorkami są dr Katarzyna Sawicka-Mierzyńska i dr hab. Danuta Zawadzka. Natomiast wspólnie z Kołem Naukowym Filozofów pod opieką prof. Małgorzaty Kowalskiej zainicjowany został program „Przechadzki filozoficzne”, skierowany głównie do licealistów z Sejneńszczyzny i prowadzony przez studentów i doktorantów filozofii we współpracy z zespołem Pogranicza.
1 http://www.wrotapodlasia.pl/NR/rdonlyres/22DD3EEA-A384-4A45-9CAF-D0EAFD413AD5/0/ny.pdf
2 https://www.academia.edu/6569920/AN_IMAGINED_RUTGERS_THE_URBAN_CIVIC_MODEL/
3 http://www.youthbuildnewarknj.org/
4 http://corsi.unibo.it/2Cycle/mirees/Pages/visegrad-chair-at-mirees.aspx
5 http://www.politicalsciences.unibo.it/en/programmes/course-unit-catalogue/course-unit/2014/390889
6 http://pogranicze.sejny.pl/podrecznik_dialogu_zaufanie_i_tozsamosc_pdf,1601-1,14249.html